Akár 10% kedvezmény a regisztrált ügyfelek számára
Árukereső: az emberek 91 %-a ajánl minket
Megkérdeztük a Youngprimitive, Notino és Grizly webáruházakat a bevezetéssel kapcsolatos tapasztalataikról és arról, hogy hány vásárló veszi igénybe a feláras környezetbarát csomagolást.
Napjaink vásárlói minden korábbinál magasabb követelményeket támasztanak az e-shopokkal szemben. A fenntarthatóság és a környezetbarát megoldások fontos szerepet játszanak a vásárlási döntéseikben.
Erről beszélgettünk a Notino logisztikai igazgatójával, Tomas Hoferrel, a Grizly webáruház marketingvezetőjével, Petr Miklikkel és a Youngprimitive divat webáruház tulajdonosával.
Betekintést nyerhet az e-kereskedők valós szempontjaiba – a feláras környezetbarát csomagolás előnyeibe, a vásárlók hajlandóságába a fenntarthatóságba való beruházásra, valamint abba, hogy a vállalatok hogyan kezelik a megoldás megvalósításának gyakorlati kihívásait.
Kezdjük.
Egy dologban egyetértenek – fenntarthatóbbak akarnak lenni, ugyanakkor kielégíteni az ökológiára érzékeny ügyfelek igényeit.
Filip Urban a Youngprimitive e-shoptól azt mondja: „Három éve kínálunk környezetbarát csomagolást. Ennek oka a csomagok növekvő mennyisége és a vágy volt, hogy tegyünk valamit a természetért.”
Petr Miklík a Grizly-től hasonlóan látja ezt, hangsúlyozva, hogy célcsoportjuk számára fontos a zöld megközelítés: „Több ügyfelünk is kifejezte igényét erre a lehetőségre, és a kutatás során megállapítottuk, hogy ez a csomagolási lehetőség kulcsfontosságú vásárlóink egy bizonyos célcsoportja számára.”
A valóság az, hogy a környezetbarát csomagolást választó vásárlók aránya általában alacsonyabb. A Youngprimitive-nél például ezek az ügyfelek körülbelül 8%-ot tesznek ki. A Grizly „alacsony az százalékos arányt” tüntet fel, de a rendelési mennyiséget tekintve ez még mindig egy érdekes szám.
Notino régiónkénti eltéréseket észlel: „A nyugati országokból érkező ügyfelek gyakrabban élnek ezzel a lehetőséggel, mint a keletiek” – mondja Tomáš Hofer logisztikai vezető.
„Vannak vásárlók, akik az ökológiai csomagolás lehetősége alapján választják meg, hol vásárolnak. Ezért még a logisztikai igények ellenére is fontos szolgáltatásnak tartjuk.“ – Petr Miklík, Grizly
És hogyan nézhet ki egy ilyen környezetbarát csomagolás? A webáruházak gyakran használnak újrahasznosított papírt, annak ellenére, hogy különböző fenntarthatósági tanulmányok szerint az újrahasznosított műanyag fenntarthatóbb lehet, mint a papír.
Bár a természetre gyakorolt hatás minimalizálására tett minden erőfeszítés általában jó lépés, a „túlzott reklám” akár kárt is okozhat az erőfeszítéseinek. A lényeg az, hogy a vásárlónak a kosárnál lehetőséget adjunk választani, mivel ott dől el a legtöbb döntés.
A Youngprimitive a weboldalon található promóciós cikkre és a termék melletti leírásra támaszkodik. Grizly ismét megemlíti a webes és e-mailben történő kommunikációt.
Másrészt a Notino úgy döntött, hogy nem folytat aktív promóciót, és hagyja, hogy a vásárló a kosárban válasszon.
A környezetbarát csomagolás propagációja eltérő lehet. Egyes e-shopok, például a Notino csak opcióként kínálják a kosárban, mások aktívan népszerűsítik ezt a lehetőséget, például blogon keresztül.
Mindig ajánlatos minden változót figyelembe venni a végső számításban.
Filip Urban, a Youngprimitive munkatársa például rámutat arra, hogy a környezetbarát csomagolás kicsit több időt igényel: „Amit észrevettünk, az az, hogy a környezetbarát csomagolás időigényesebb. Módosítanunk kellett a raktári folyamatokat, hogy a munkatársaink hatékonyan tudják végezni ezt a feladatot.”
Petr Miklík, a Grizly-től, hangsúlyozza, hogy a számításnál nemcsak az anyagokat, hanem a produktivitásra gyakorolt hatást is figyelembe vették: „Kidolgoztunk egy kézikönyvet a raktárosok számára, hogy tudják, milyen legyen egy környezetbarát csomag.
És hogy hogyan határozzuk meg az árat úgy, hogy az elfogadható legyen a vásárlóknak, és fedezze a magasabb költségeket?
Először számolja ki a hagyományos csomagolás költségeit, majd vonja le azokat a környezetbarát csomagolás költségeiből. Ehhez használhat egy egyszerű képletet:
Csomagolási költség = szállító csomagolás ára (doboz, önzáró vagy műanyag boríték stb.) + térkitöltő ára + felhasznált ragasztószalag ára (ha használ ilyet) + a raktári dolgozók munkaerőköltsége.
A végső költségeket hasonlítsa össze a versenytársakéval, és ennek alapján módosítsa a felárat, hogy az ne legyen se túl alacsony, se túl magas.
környezetbarát csomagolást kínáló e-shopok |
youngprimitive |
Notino |
Grizly |
---|---|---|---|
felár |
+325 Ft |
+406 Ft |
+795 Ft |
A környezetbarát csomagolásért fizetendő felár alacsony. Azonban ez az áruválasztéktól függően változhat.
A környezetbarát csomagolás iránti érdeklődés stabil, de nem növekszik. Miklík, a Grizly-től, rámutat, hogy az abszolút vásárlószám növekszik, még ha százalékosan csökken is.
Ezzel szemben a Notino zsákutcának tartja az környezetbarát csomagolást, és az automatizálásra, valamint a csomagolás minimalizálására helyezi a hangsúlyt.
Urban, a Youngprimitive-től, úgy véli, hogy a környezetbarát csomagolás egy bizonyos vásárlói szegmens számára nyújtott szolgáltatás, akik hajlandóak többet fizetni a fenntarthatóságért.
„Az automatizálás és a csomagolás minimalizálása a jövő. A környezetbarát csomagolás, mint fizetős szolgáltatás, szerintünk nem perspektivikus.” – Tomáš Hofer, Notino
A feláras környezetbarát csomagolás jövője – úgy tűnik – nem egyértelmű. Hogy megéri-e bevezetni, az attól függ, milyen árut értékesít, és kik a vásárlói.
A kisebb e-shopok például a márkaépítéshez használhatják, míg a nagyobb e-shopok annak bizonyítására, hogy jobban törődnek a környezettel, mint a versenytársak.